Skip to main content

De drang naar vernieuwing heeft definitief plaatsgemaakt voor kiezen voor het oude vertrouwde. Naast Het Spijt Me, Baantjer, Lingo, Man Bijt Hond en Sterren op het Doek, wordt nu ook Kopspijkers met Jack Spijkerman weer van stal gehaald. Voorlopig heel voorzichtig en eenmalig in de studio van DWDD maar bij succes (en dat geef ik je op een briefje) wordt natuurlijk het hele circus weer opgetuigd, inclusief het spijkerspel en de cabaretjes.

Zeg ‘ns Nee…

Opmerkelijk. Jaren geleden probeerde RTL al eens Zeg ‘ns Aaa…nieuw leven in te blazen, maar toen werkte het totaal niet. De tijd was er kennelijk nog niet rijp voor. Bij gebrek aan Netflix gaven twee miljoen mensen in 2009 de eerste aflevering nog een kans maar al snel was het oordeel: te oubollig. Na een paar afleveringen waren er nog maar een half miljoen kijkers over. Doen ze nu een moord voor.

In tien jaar tijd is er veel veranderd. Alleen bejaarden kijken nog naar de voorgekookte lauwe prak volgens het tv-programmaboekje. De heilige doelgroep 18-49 is aan de kant gezet en de rode loper gaat uit voor iedere vijftigplusser. Dát zijn de mensen met geld, is nu de gedachte. 

Slechte tijden voor Goede Tijden

De huidige tv-directeur van RTL Peter van de Vorst zit met een groot probleem. Dag in dag uit verslaat Lingo het peperdure vlaggenschip van de zender: GTST. De tv-baas was dan ook de eerste die erkende dat Goede Tijden een flinke make-over nodig had. Er moest minder vaak champagne worden gedronken in café de Rozenboom. Maar of dit voldoende is om de strijd te winnen van de groene en rode balletjes? Ik denk het eerlijk gezegd van niet.

 

Mijn tip: haal de rechten binnen van Get The Picture en kijk wat er gebeurt. Hard op grasduinend in het geheugen, verheug ik me nu al op nog meer oersterke titels uit een grijs verleden: Sterkste Man van Nederland, Achteruit Rijden met Caravans, Domino D-Day, AVRO’s Weekend Quiz (mét caviarace) en Villa Felderhof (maar dan met Beau). Want Beau op de late avond is ook geen blijvertje, ben ik bang.

Over de auteur:

Olaf van Rijnsoever werkte vroeger bij tv maar volgt het wereldje nu op gepaste afstand. Nieuwe programma’s, kijkcijfers, AD-bitch Angela en de nieuwe ontwikkelingen, vormen nog altijd een bron van inspiratie. Op deze plek zo nu en dan wat bespiegelingen van een betrokken buitenstaander.