Skip to main content

“Where is the script?”, riep de Russische tv-producent een beetje in paniek toen hij het format Hello Goodbye had gekocht op de tv beurs in Cannes. “Well”, riep de Nederlandse producent Blazhoffski, “there is no script”.

Hello Goodbye zit fantastisch in elkaar,  het is (h)eerlijke tv en een ijzersterk format. Maar de kracht zit hem in dit geval vooral in de presentatie. Omdat er dus geen script is, hangt veel af van de verhalen die Joris Linssen en Yvon Jaspers ’tegenkomen’ op Schiphol. Je moet het er alleen wel even uitkrijgen. En dat doen ze heel goed. Dit werd pijnlijk duidelijk toen Joris een jaartje werd vervangen door Klaas Drupsteen en het ineens een stuk minder leuk was.

Een goed format – zo verklapte Peter van der Vorst onlangs in zijn wekelijkse column in Televizier – moet altijd drie vragen beantwoorden. In het geval van Hello Goodbye zijn dat.

  1. Op wie wordt er op Schiphol gewacht?
  2. Welk verhaal zit erachter?
  3. Hoe reageren ze op het weerzien?

Logo Gepest

Ook bij Gepest! – dat we samen met Vorstmedia maakte – zijn er drie vragen te beantwoorden.

  1. Wat is er met de hoofdpersoon gebeurd?
  2. Wie waren de pestkoppen?
  3. Hoe wordt er op de confrontatie gereageerd?

Nou zit Yvon Jaspers sowieso in de goeie hoek als het gaat om succesvolle formats. Want wat dacht je van Boer Zoekt Vrouw? De datingshow voor boeren trekt al jaren miljoenen mensen naar de buis met als hoogtepunt 5,1 miljoen (!) kijkers in 2011. In deze aflevering koos boer Richard vroegtijdig voor Annemieke omdat hij zich niet langer in kon houden. Smullen natuurlijk. Een jaar later was het trouwens alweer over en uit tussen de twee.

boer-richard-en-annemieke-uit-boer-zoekt-vrouw

Waarom is Boer Zoekt Vrouw nou zo’n enorm succes? Daar is al heel veel over geschreven. Wij houden het liever bij de drie vragen.

  1. Welke boer krijgt de meeste brieven?
  2. Wie kiest hij als zijn vrouw?
  3. Vinden ze elkaar na de Citytrip nog steeds leuk?