Skip to main content

Afgelopen zaterdag was de nieuwe NPO-baas Frederieke Leeflang Arjen Lubach zeer dankbaar in de Volkskrant. Hierin zegt ze: ‘samen met de omroepen denken we na over hoe we succesvol kunnen zijn. Dat betekent dat we sparren over het juiste uitzendtijdstip voor een programma.’ Hoelang ze erover vergaderd hebben om De Avondshow met Arjen Lubach in de avond te programmeren, verteld het verhaal niet. Wel zegt ze: ‘doordat we De Avondshow vóór Op1 hebben geplaatst, hebben we het kijkerspubliek van Op1 verjongt.’ Wow.

Het verjongen van het kijkerspubliek wordt dus gezien als een succes. Hiermee verraadt Leeflang in één zin dat het verjongen van het kijkerspubliek een belangrijk doel is van de Nederlandse Publieke Omroep. Dat de gemiddelde leeftijd van de jongerenzender NPO3 al jaren rond de vijftig schommelt, betekent dat er nog een lange weg te gaan is. Maar eerst ‘het succes’.

Aardverschuiving

De gemiddelde leeftijd van de NPO1 kijker is 60 jaar oud. Frederieke Leeflang (52) – die voorheen partner was bij Deloitte – is vast goed met cijfertjes dus de gemiddelde leeftijd van de Op1 kijker zal vast gedaald zijn. Maar hoeveel precies? Dat is pas interessant. Is de gemiddelde leeftijd ineens met tien jaar gedaald? Nee, dat zou een aardverschuiving zijn. Met vijf jaar? Lijkt me sterk, anders had ze dat wel gezegd. De waarheid is dat de gemiddelde leeftijd met hooguit een paar jaar is afgenomen. En dat allemaal dankzij Arjen.

Taarten

Ik neem aan dat Frederieke al meerdere taarten heeft gestuurd naar de redactie van De Avondshow. Naar goed gebruik in Hilversum zodra de één miljoen kijkers worden gehaald. Maar nu dus ook voor het verjongen van het algehele publiek. Die Arjen moeten we te vriend houden, zullen ze in de bestuurskamer gedacht hebben. Hoe anders was dat een paar jaar geleden.

In de clinch

Jarenlang heeft Arjen in de clinch gelegen met de NPO om flarden van zijn show Zondag met Lubach op YouTube te gooien. ‘No way,’ was steevast de reactie. ‘We gaan onze dure, kwalitatieve content niet gratis weggeven aan de concurrent.’ Terwijl als je echt zo nodig jongeren wilt bereiken, moet je juist op de plekken zijn waar de jeugd zit. Arjen had dat veel eerder door dan wie dan ook.

Toen dit besef eenmaal was doorgedrongen en Arjen vijf jaar geleden zijn beroemde filmpje ‘The Netherlands Second’ op YouTube plaatste, was er geen weg mee terug. Miljoenen mensen (de teller staat inmiddels op 30 miljoen) over de hele wereld zagen hoe Arjen Nederland op de kaart zette met Lee Towers (You’ve got the Trump Towers, we’ve got Lee Towers) en Ponypark Slagharen (Grab ‘m by the pony). Arjen Lubach heeft ervoor gezorgd dat YouTube binnen de NPO niet als concurrent wordt gezien maar als alternatief platform.

Des te opvallender dat Frederieke nu op dezelfde manier naar de streamingdiensten kijkt. ‘We hebben er net HBO Max bijgekregen, maar we hebben ook Disney+ en Netflix. Die concurreren met de NPO. We denken nu na over samenwerkingen met streamingdiensten.’

Volgens mij vergeet Frederieke dat de NPO zelf ook een ijzersterk platform heeft die in alle lijstjes van streamingdiensten voorkomt. Want naast Apple TV, Videoland en Viaplay, is ook NPO Start een veel bezochte dienst. Met dank aan Arjen Lubach. Streaming first. Analoog second.

Over de auteur:

Olaf van Rijnsoever werkte vroeger bij tv maar volgt het wereldje nu op gepaste afstand. Nieuwe programma’s, kijkcijfers, AD-bitch Angela de Jong en de laatste VOD ontwikkelingen, vormen nog altijd een bron van inspiratie. Op deze plek zo nu en dan wat bespiegelingen van een betrokken buitenstaander.